over mij

Als spelend kind hield ik mezelf al bezig met de creatieve kant van het leven. Ik tekende, knutselde veel en verzon vaak mijneigen spelletjes en toneelstukjes.

Een onderwijsopleiding leek daarom aan te sluiten bij mijn brede belangstelling.

Tijdens deze opleiding merkte ik, dat het werken met klei me erg lag en vooral dat ik er ontzettend veel plezier in had iets te

creëren van klei.

Na ruim veertig jaar werkzaam geweest te zijn in het basisonderwijs in Utrecht, ben ik sinds 2010 met vervroegd pensioen gegaan.

Tijdens mijn werkzame leven in het onderwijs ontwikkelde ik het werken met klei als hobby.

Meer dan twintig jaar volgde ik mijn opleiding hierin bij Lea Wijnhoven in Nieuwegein. Sinds twee jaar kwamen daar de lessen van Thea de Visser bij.

Nu ik met de VUT ben, heb ik het boetseren in mijn atelier thuis actiever opgepakt. Ik heb daardoor een eigen stijl ontwikkeld en werk meer in series. Zo is er o.a. een serie “Ballet van Down”, waarbij wat gezette dames met het Down syndroom in een balletpositie staan.

Mijn  beelden van naakte vrouwfiguren  zijn geen statische beelden, maar figuren die met iets bezig zijn. Ik heb geprobeerd om de gezichtsuitdrukking zodanig te maken, dat de fantasie van de kijker geprikkeld wordt. Door de uitdrukking op de gezichten wordt de kijker a.h.w. uitgenodigd om zich te verdiepen in de gedachtengang van het beeld.

Een andere serie beelden die ik gemaakt heb zijn de olifanten. Deze beelden zijn kinderlijker en bezitten veel humor en fantasie.

Vaak heb ik erg moeten lachen tijdens het ontstaan van zo’n olifant.

Ik werk het liefste met grove chamotte klei, witbakkend. Na de eerste bak bewerkt ik de beelden met oxides en soms met kleurige glazuur, waarna de tweede bak plaats vindt. Het bakken gebeurt op hoge temperatuur zodat de beelden ook tegen vorst bestand zijn.